söndag 24 oktober 2010

Love eat pray

Idag har Anna Hellsten en intressant artikel i Sydsvenskan. Hon tar upp Elizabeth Gilberts självbiografiska roman Eat, Pray, Love som på svenska fått den knäppa titeln Lyckan, kärleken och meningen med livet. I artikeln beskrivs (inte helt överraskande) att mäns och kvinnors identitetssökande värderas olika. Både boken och filmen har blivit nedskrivna. Hellsten refererar till sin intervju med Erica Jong på bokmässan i Göteborg i år där de bland annat diskuterade hur kvinnors erfarenheter ofta bedöms hårdare än mäns: ... hur kan hon inbilla sig att hennes liv är värt att berätta om? Du har antagligen redan stött på detta fenomen många gånger i ditt 17-åriga liv, att män och kvinnor liksom tävlar i olika divisioner. Det är lätt att bli lurad och dras med. Gör inte det, titta genom dina feministiska glasögon och tänk själv. Läs gärna boken och läs gärna Erica Jongs fantastiska böcker.

Jag blev glad av att läsa Anna Hellstens artikel! Lyckan, kärleken och meningen med livet har legat i högen bredvid min säng i ett par veckor och hemkommen från Karlstad i onsdags läste jag ut den. Det var en fin skildring av en människas sökande efter mening i livet och dessutom rappt och roligt berättat. Sen får man stå ut med att Elizabeth Gilbert är blond, snygg, rik och från Amerika ;-) Varför är vi så stränga mot våra systrar? Det är en bra bok och jag tyckte om att läsa den, drog liksom ut lite på det så att den skulle vara längre.

Nu sitter jag här i sängen, det är mitt på dagen och jag ska kanske stiga upp snart. Igår var vi på Sallys och Jonas bröllop. Det var en fin fest, Mats Olsson var vigselförrättare och gjorde det riktigt bra. De var så vackra när de sa ja till kärleken och varandra! Festen avslutades med dans och din far och jag levde ut rejält... Idag har jag ont i benen men är glad i hela kroppen. Nu ska jag ta mig ut i köket, känner doften av rostat guldkorn. Love and eat! Pray har det inte blivit så mycket av.

Love you BabyDarling!

2 kommentarer:

  1. hej moder, jag fixade ett konto for din skull!! nu vill jaf ha lite blogg updates hehe. give me something to follow! btrw du skriver braa.
    puss and lots of love

    SvaraRadera
  2. Ska skärpa mig, jag lovar! Är hektisk vecka med LitteraLund och lite annat smått och gott på jobbet... Ikväll kommer Jos och det blir tango. Du får vänta ett par dagar till nästa bok. Kanske det blir något av Carson McCullers, splendid author - splendid novels. Har också funderat på om Du är redo för Alexandriakvartetten. Hmmmm, let's see.
    Lev väl mitt Hjärta!

    SvaraRadera